Klachten

Klachtenregeling
U heeft een klacht
Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat u niet tevreden bent over mij als bewindvoerder of het niet eens bent met mijn handelswijze. Waar mensen samenwerken kunnen conflicten ontstaan en conflicten zijn er om opgelost te worden. Soms kan het gebeuren dat we er samen niet uitkomen. Dan zijn er voor u de volgende mogelijkheden.
1. U kunt gebruik maken van de klachtenregeling zoals hieronder staat.
2. U de zaak voorleggen aan de geschillencommissie van de branchevereniging (NBBI).
3. U kunt een brief sturen aan de kantonrechter.

 1. Klachtenregeling Fiducia Bewindvoering en Inkomensbeheer

Algemene bepalingen

Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder:
De organisatie: Fiducia Bewindvoering en Inkomensbeheer. KVK nummer 92511155.
Bewindvoerder: degene die het bewind daadwerkelijk uitvoert en daarvoor rekening en verantwoording aflegt.
Cliënt: een persoon die bij Fiducia Bewindvoering en Inkomensbeheer onder bewind gesteld is of betrokkene, diens partner, naaste familie, instelling waar betrokkene wordt verzorgd of begeleid.      
Klacht: een schriftelijke of mondelinge uiting van onvrede over de dienstverlening van de organisatie. Mondelinge klachten worden door Fiducia Bewindvoering en Inkomensbeheer opgenomen en zij koppelt deze klachten schriftelijk terug naar de klagende partij. Verder afhandeling van de klachten vindt plaats zoals hieronder beschreven. 

Artikel 2
De klachten ingediend door cliënten van Fiducia Bewindvoering en Inkomensbeheer worden afgehandeld volgens de door het Kwaliteitsbureau gestelde vorwaarden. Zij kunnen zich bij indiening en behandeling van klachten door iemand laten vertegenwoordigen en/of bijstaan.
Klachten ingediend door andere dan cliënten kunnen afwijkend van deze procedure worden afgehandeld. 
 
Klachten
 
Artikel 3
 1. Een klacht kan worden ingediend door het invullen van het klachtenformulier, dat op de website te downloaden is. Dit formulier kan worden gestuurd naar: Fiducia Bewindvoering en Inkomensbeheer, Postbus 468, 3830 AM Leusden. Tevens kan een klacht mondeling worden ingediend. U ontvangt dan binnen 3 werkdagen een schriftelijke bevestiging van uw klacht. 
2. Een klacht wordt binnen 3 werkdagen na ontvangst in behandeling genomen door de bewindvoerder of diens vervanger. Deze formuleert de klacht zo nodig nader. De cliënt ontvangt een ontvangstbevestiging.
3. De bewindvoerder bepaalt de wijze van behandeling, echter met inachtneming van het volgende:
a. De bewindvoerder hoort de cliënt in persoon of telefonisch.
b. De bewindvoerder lost de klacht zo mogelijk direct op.
c. Indien de klacht niet direct op te lossen is, wordt de klacht in onderzoek genomen, de cliënt wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld.
d. Het onderzoek neemt maximaal 3 weken in beslag.
e. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een van de bewindvoerders waarmee Fiducia Bewindvoering en Inkomensbeheer samenwerkt, zodat de klacht op objectieve wijze onderzocht kan worden. De namen van deze bewindvoerders kunt u vinden op de website onder de tab ‘ons team’.
 4. Bij de behandeling van de klacht gaat de bewindvoerder na of de klacht:
a. In strijd is met een wettelijk voorschrift of een voor de organisatie geldende regeling.
b. In overeenstemming is met de dienstverlening waartoe de organisatie zich heeft verbonden en/of
c. Na afweging van alle feiten en omstandigheden in redelijkheid toelaatbaar is.
5. De klager wordt schriftelijk en gemotiveerd binnen 6 weken na indienen van de klacht in kennis gesteld van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, evenals van de eventueel verdere maatregelen die naar aanleiding van de bevindingen genomen zijn of zullen worden.
6. Wanneer een klacht gegrond is verklaard wordt nagegaan welke wijzigingen doorgevoerd moeten worden in procedures en/of bedrijfsvoering teneinde deze klachten in de toekomst te voorkomen. Indien er verdere schade is geleden door de cliënt wordt door Fiducia Bewindvoering en Inkomensbeheer een voorstel gedaan tot schadeloosstelling. 
7. Indien een klacht ongegrond blijkt te zijn ontvangt de cliënt hierover schriftelijk bericht. In dit bericht wordt nader toegelicht wat de redenen zijn om de klacht ongegrond te verklaren. Indien de cliënt het niet eens is met de ongegrond verklaring dan kan hij, wanneer dit nog niet is gedaan, een klacht indienen bij de branchevereniging NBBI en/of de kantonrechter. 
  
Geheimhoudingsplicht

Artikel 4
Alle betrokkenen zijn tot geheimhouding verplicht. Dit betekent dat zij alle informatie waarvan zij in, of in verband met, de uitoefening van hun functie kennis dragen niet verder bekend zullen maken dan strikt noodzakelijk is voor de uitvoering van hun taken zoals deze zijn vastgelegd in dit Reglement.

Archivering

Artikel 5
Fiducia Bewindvoering en Inkomensbeheer is verantwoordelijk voor het archiveren van de afgedane klachten; dit zal worden bijgehouden in een klachtendossier. Waar noodzakelijk zal de werkwijze worden aangepast om dergelijke klachten in de toekomst te voorkomen. 

Slotbepalingen

Artikel 6
Deze regeling treedt inwerking op 1 januari 2018 en geldt voor onbepaalde tijd. Aan deze regeling wordt bekendheid gegeven door publicatie op de website.

2.Klacht indienen bij de NBBI

Naast het indienen van een klacht bij Fiducia Bewindvoering en Inkomensbeheer kan u ook een klacht indienen bij de NBBI. De NBBI is de branchevereniging voor bewindvoerders.
U kunt op www.nbbi.eu/pagina/veelgestelde-vragen/#Klacht_indienen zien hoe deze procedure in zijn werk gaat.

3.Klacht indienen bij de kantonrechter

Het is ook mogelijk uw klacht schriftelijk kenbaar te maken bij de kantonrechter. De kantonrechter is degene aan wie een bewindvoerder verantwoording af moet leggen. De kantonrechter zal de klacht onderzoeken en indien nodig een zitting plannen om hoor en wederhoor te plegen bij zowel de cliënt als de bewindvoerder.


Share by: